Trafik Mühendisliği
Önemli gayrimenkul projeleri öncesinde potansiyel ulaşım sorunlarının belirlenmesinde, önemli turizm alışveriş ve konut projelerinin ulaşım ağları ile bütünleştirilmesinde etkileşim analizi çalışmaları önemli katkılar sağlar.
ÖNCÜ tarafından geliştirilen Trafik Etkileşim Analizleri, uluslararası trafik mühendisliği yöntemleri kullanılarak yapılmakta, yerel yönetimler, kredilendirme kuruluşları ve yabancı yatırımcılar tarafından öngörülen standartlara uygun olarak hazırlanmaktadır.
Türkiye'nin en büyük gayrimenkul yatırımlarının etkileşim analizleri objektif ve profesyonel bir şekilde İSBAK tarafından yapılmıştır. Doğru bir etki analizi, yeni trafik yükleri getiren tesislerin doğru biçimlenmesinde ve özel ya da kamu yatırımlarının yeni fırsatlara dönüştürülmesinde yardımcı bir güçtür.
- Karışık Kullanımlı (Mixed-Use) Gayrimenkul Yatırımları,
- Turizm ve Eğlence Merkezi Yatırımları,
- Alışveriş Merkezleri (AVM),
- Konut ve Ofis Projeleri,
- Tünel, Çevre Yolu, Toplu Ulaşım (Metro ve BRT) Projeleri.
Trafik Etki Analizi çalışmasının yapılma amacı inşa edilecek projenin trafik üretim ve çekim gücünün mevcut ulaşım sistemine etkisini değerlendirmek ve geleceğe yönelik trafik tahmini yapmaktır.
- Fonksiyonlar
- Yol kesimi ve kavşak noktalarında trafik sayımı,
- Toplu taşıma durakları ve istasyonlarda yaya-yolcu sayımı,
- Otopark ihtiyaç belirleme ve modelleme,
- Hedef yılı için senaryo bazlı seyahat ataması ve erişim planlama,
- Hacim/Kapasite (V/C), Kavşak Kullanım Oranı (ICU), Hizmet Seviyesi (LOS), Sinyal Optimizasyonu, Önce/Sonra Analizi ve Seyahat Süresi (Travel Time), Gecikme (Delay) raporları,
- Uzman trafik mühendisliği yazılımları ile (HCS, Transmodeler, Vissim, Sychro) makro ve mikro-simülasyon,
- Gelecekte problemli kavşak, yol, katlı kavşak, giriş/çıkış noktalarında geometrik düzenleme ve uygulama projeleri,
- Yönetici ve tesis yatırımcısı için karşılaştırmalı karar verme, değerlendirme ve öneri proje raporları.
- Referans çalışmalardan bazıları:
- AVRASYA TÜNELİ (ISRTC) Trafik Etki Analizi,
- ZORLU CENTER Zincirlikuyu Trafik Etkileşim Analizi,
- SURYAPI EXEN TANTAVİ Trafik Etki Analizi ve ACIBADEM AKASYA PROJESİ Trafik Etkileşim Analizi,
- İBB 2004/2008 KARAYOLU ULAŞIM YATIRIMLARI Değerlendirme Çalışması,
- BAYRAMPAŞA ALIŞVERİŞ VADİSİ (Ora İstanbul, Forum İstanbul, Mega Center) Ulaşım Etki Analizi,
- MASLAK ALARKO AKTARMA MERKEZİ Modelleme Çalışması,
- ZEYTİNBURNU AKTARMA MERKEZİ ve Turizm Kompleksi Etkileşim Analizi.
Bir şehirde yapılacak ulaşım planlaması ve akıllı ulaşım sistemi uygulamalarından önce mutlaka trafik fizibilite çalışması yapılmalıdır. Fizibilite çalışması kapsamında kavşak ve diğer yol kesimleri etüd edilir, gerekli noktalardan trafik verisi toplanır, trafiğin iyileştirilmesi için öneriler getirilir, yol ağının simülasyon sonuçları farklı senaryolar için analiz edilir.
Şehirlerin gelişimine paralel olarak artan motorlu taşıt trafiği ve hareketlilik ile kent merkezlerinde oluşmaya başlayan trafik sıkışıklıklarının ve kapasite darboğazlarının tanımlanarak, yaşanan sorunları geri dönülmez hale gelmeden çözecek trafik mühendisliği çözüm ve önerilerinin geliştirilmesi amacıyla;
- Mevcut ulaşım altyapısının detaylı bir şekilde incelenmesi,
- Kentiçi ulaşımda yaşanan sorunların ve yetersizliklerin tespit edilmesi,
- Anayol kesitleri ve kavşaklarda trafik sayım çalışmalarının yapılması,
- Yol ağının irdelenmesi ve kavşaklarda gecikme sürelerinin, kavşak kapasite kullanım oranlarının ve hizmet seviyelerinin analiz edilmesi,
- Mevcut yol ağının simülasyon programları yardımıyla irdelenmesi,
- Kısa vadede uygulanacak trafik düzenlemelerinin yapılması,
- Kentiçi Trafik Dolaşım Şemasının düzenlenmesi,
- Kavşaklarda ve yolağı üzerinde geometrik düzenlemelerin yapılması,
- Yaya alanlarının düzenlenmesi,
- Yatay-düşey işaretlemelerin yapılması,
- Otopark politikalarının oluşturulması ve otoparkların düzenlenmesi,
- Sinyalize edilecek kavşakların projelendirilmesi,
- Toplu Taşıma sistemi düzenleme çalışmalarının yapılması,
- Yapılan düzenlemelerin simülasyon programı yardımıyla irdelenmesi çalışmaları yapılmaktadır.
Yol Güvenliği Çalışmaları
Son yıllarda daha çok önem kazanan yol güvenliği konusunda yapılan çalışmalar, yoğun kaza olan yerler için mevcut ve olası Kaza Kara Noktalarının belirlenmesi, trafik kaza istatistiklerinin analiz edilmesi ve tespit edilen noktalarda yapılması gereken düzenlemelerin belirlenmesidir.
Trafik Simülasyon Çalışmaları
Trafik simülasyonu, bir kararı hayata geçirmeden önce benzetim ortamında uygulayarak, sağlanacak faydayı, belirlenen performans parametrelerini esas alarak analiz etmeyi sağlar.Gereksiz yatırımlar önlenerek şehir trafiğine ve ulusal ekonomiye katkı sağlanması amaçlanır.
Sinyalize kavşaklar, dönel kavşaklar, katılım noktaları gibi etki noktalarının geometrik tasarımları, dünyaca kabul görmüş yol geometrik standartları (Karayolu Tasarım El Kitabı- Highway Capacity Manual 2010, HCM) esas alınarak hazırlanır.
Sinyal Optimizasyonu
Sinyalize kavşaklardaki bekleme sürelerini en aza indirmek amacıyla, kavşaktaki yeşil ışık süreleri araç yoğunluğuna göre ayarlanarak optimize edilir. Gün içinde değişen talebi karşılayabilmek için, sabah zirve, gün içi, akşam zirve ve gece saatlerine ait trafik talebi alınır.
Sinyal Koordinasyonu
Sinyal koordinasyonunun amacı, seçilen bir koridor üzerindeki kavşaklarda, ana kollarda her iki yönde kırmızı ışıkta en az süre bekleyecek şekilde kavşak yönetimi yapmaktır. Çoğunlukla “Yeşil Dalga” olarak bilinen bu uygulama ile birbirine yakın kavşaklar arasında trafik sıkışıklığı engellenir, koridor seyahat süresi ve gecikmeler en aza indirilir.
- Amaç, Faydaları, Uygulama Alanları:
- Seyahat sürelerinde iyileştirme sağlanması,
- Taşıt başına düşen gecikme miktarlarının azalması,
- Durma sayılarının azalması,
- Yakıt tüketiminin azalması,
- Emisyon değerlerindeki iyileştirmelerden dolayı çevreye olan katkıları,
- Taşıtların daha güvenli bir şeklide seyahat etmesinin sağlanması.
- Anayol kesitleri ve kavşaklarda trafik sayım çalışmalarının yapılması ve zirve saatlerinin tespit edilmesi,
- Kavşak analizlerinin yapılması
- Kavşakların ve yol ağının simülasyon programları ile irdelenmesi,
- Kavşaklar ve arterler üzerinde geometrik düzenlemelerin yapılması,
- Trafik Mühendisliği programları yardımıyla sinyal koordinasyonunun yapılması,
- Sinyal Koordinasyonunun simülasyon programları yardımıyla irdelenmesi,
- Arazide ince ayarların yapılması,
- Koordinasyonun faydalarının önce-sonra çalışmaları ile değerlendirilmesi.
Toplu Taşıma Sistemi Planlama Çalışması
Nüfusları ve araç sayıları hızla artan şehirlerde trafik sorunun çözümü tüm dünyada toplu taşıma sistemlerinin desteklenmesi yoluyla aranmaktadır. Bunu için şehirlerin hızlı, konforlu ve entegre toplu taşıma sistemine sahip olmaları gerekmektedir.
- Bu çerçevede;
- Genel toplu taşıma planlaması,
- Güzergah belirleme,
- Hat optimizasyonu,
- Aktarma merkezleri planlaması,
- Sinyalizasyon destekli toplu taşıma önceliği sağlanması,
- Toplu taşıma (durak) bilgilendirme sistemleri kurulması,
- Toplu taşıma odaklı otopark planlaması,
- Daha cazip bir toplu taşıma sistemi için imaj çalışmaları,
- Yeni toplu taşıma sistemleri fizilibilite etütleri,
- gibi çözümler ile daha yaşanabilir şehirlerin planlamasında destek olmaktayız..
Şehirlerde arazi kullanım yapılarında doğan trafik talebinin türel ve bölgesel dağılımının detaylı olarak incelendiği ve tüm ulaşım türlerini kapsayan mevcut durum ve gelecek projeksiyonlarını yer aldığı ulaşım ana planı çercevesinde;
- Arazi kullanım verileri,
- Nüfus sayım bilgileri,
- Hane ve yol üzeri anketleri,
- Kontrol amaçlı trafik sayımları,
- Toplu taşıma alt yapı ve talep bilgileri
- gibi kentin ulaşım talebini etkileyen bilgiler yardımıyla ulaşım ana planı çerçevesinde aşağıdaki hizmetleri sunmaktayız:
- Ulaşım yol ağını ve toplanan tüm bilgileri kapsayan ulaşım modelleri oluşturulması,
- Mevcut ulaşım talebinin tahmini ve gelecek projeksiyonu,
- Arazi kullanım,
- Ulaşım talebi ilişkisinin saptanması,
- Orta ve uzun vadede yatırım programlarının belirlenmesi,
- Kısa vadede trafik iyileştirme önerilerini getirilmesi.
Ulaşım Planlama ve Trafik Mühendisliği analizlerinde kullanılan araçlar yardımıyla trafik mevcut yol ağı durumu ve lokal ve bölgesel ölçekli trafik düzenleme neticesinde yeni oluşacak trafik durumunun analiz edilmesi ve animasyon desteği ile görselleştirilmesi sağlanmaktadır.
Bu çerçevede aşağıdaki hizmetleri sunmaktayız:
- Makroskopik simülasyon (kaba benzetim) araçları yardımıyla bölge ve kent ölçeğinde trafik modellemesi,
- Mikroskopik simülasyon (ince benzetim) araçları yardımıyla kavşak ve bölge ölçeğinde tekil araç hareketlerini inceleyen trafik modellemesi,
- Optimizasyon araçları yardımıyla kavşak ve arter ölçeğinde sinyalizasyon sistemlerinin modellenmesi
- Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) yardımıyla kentin tüm ulaşım alt yapı bilgilerinin yer aldığı ulaşım bilgi sistemi modelleri.
Coğrafi Bilgi Sistemleri; mekansal verinin depolanması, görüntülenmesi, yönetilmesi ve modellenmesi için analiz, sorgulama gibi yöntemler içeren bir karar-destek aracıdır.
Her türlü veriyi birbirleriyle ve coğrafi konumlarıyla ilişkilendirerek hem bilgisayar ortamında, hem mobil olarak hem de baskı şeklinde sunmak, tekrar kullanılabilir şekilde veritabanında (dB) şekillendirmek mümkündür.
Bu kapsamda;
- ÖNCÜ her türlü trafik ve ulaşım projelerinde Coğrafi Bilgi Sistemleri ile diğer sistemlerle uyumlu kent bilgi sistemleri ile entegre edilebilir, altyapı ve üstyapı donanımlarını en iyi şekilde analiz edebilen bir trafik yönetim bilgi sistemi kullanmaktadır.
- Ulaşım ve trafik projeleri için süreklilik, anlık bilgiye ulaşma ve güncelleme GIS ile yapılabilmektedir.
- Kullanılan ve hazırlanan veriler veritabanında tutularak analizi kolaylıkla yapılabilir, diğer yazılımlarla ilişkilendirilebilir ve güncellenebilir.
- Toplanan ve kullanılan konumsal trafik ve ulaşım verilerini Kent Bilgi Sistemleri ile entegre ederek sorgulama ve analiz kolayca yapılabilmektedir.
- GIS tabanlı veriler diğer Junction Manager (JMX) gibi yazılımlarla ilişkilendirilerek eş zamanlı kavşak durum analizleri yapılabilmektedir.
- Sinyalize kavşaklarda altyapı ve üstyapı donanımları güncelleme, analiz ve sorgulamaları yapılabilir.
- Trafik yönetiminde kullanılmak üzere gerektiğinde güncel trafik bilgilerinin de bulunduğu sayısal altlıklar, trafik sayımları ile GIS tabanlı haritalar oluşturulmaktadır.
- Trafik yönetiminde kullanılan ITS telematiklerinin konumsal bilgilerinin sağlanması ya da yer tespitlerinin yapılmasında coğrafi bilgi sistemleri karar destek aracı olarak kullanılmaktadır.
Kavşak Kontrol Cihazı Programlama
Kavşaklarda bulunan ve trafik ışıklarının kontrolünü sağlayan kavşak kontrol cihazlarının programları, tam trafik uyarılı, yarı trafik uyarılı, sabit süreli ve acil trafik uyarılı modlarında hazırlanır. Cihazların kendi arayüzleri kullanılarak hazırlanan programlar cihazlara yüklenerek kavşağın doğru şekilde çalışması sağlanır.